Cada edició de la trobada ha estat motiu de comentari aquí, no pot ser d’altra manera ( hi esmercem força esforç i crec que també entusiasme) aquest enllaç les agrupa:
http://pepefalcanar.blogspot.com.es/search/label/rugbi
Frases com: “el
rugbi com a eina, el rugbi com a excusa: el rugbi a l’ESO” o “ esport escolar (
2n torneig de rugbi ) contaminat ?” i “ el valor de la col·laboració”. Han
volgut a cada moment ressaltar determinat aspecte.
Ara acabada de finalitzar
la tercera edició, cap dels comentaris fets ha perdut valor:
1. Segueixo, i seguim ( crec que puc parlar en nom
dels meus companys Joan i Miquel ) creient amb el rugbi com a eina educativa de
primer ordre, i passats els anys, molt més que cap altre contingut de l’EF.
Especialment amb el format actual tant del treball a l’aula i de la trobada
anual.
|
Escalfament, passadís a l'adversari. |
|
|
|
2. El grau de contaminació de l’activitat esportiva
a l’àmbit escolar ( a classe ), és la meva experiència, és 0 o molt baixa, i és
molt fàcilment reconduible pel professor. La qual cosa és una magnifica
noticia, és pot afirmar que la classe d’EF és un oasi a l’actual visió de l’esport
més generalitzada.
Altra cosa és la trobada, on a pesar dels esforços per
allunyar-nos del format competitiu aquest impregna i contamina una activitat
educativa.
Allò que impregna / contamina no
ha variat, si ha variat en canvi el nostre plantejament de la trobada, que no
torneig ( de denominació, però important ) per reduir aquest impacte.
Dues accions destaquen en aquesta
tasca ( i crec que és important donar-los publicitat ) una més simbòlica i una
altra d’efectes pràctics molt potents:
La primera ha consistit en la
lectura d’un text, una mena de declaració d’intencions, que també ha constat al
programa de ma, amb el text següent:
- Benvinguts a tots, a la tercera trobada de rugbi
de centres del Montsià. Tots teniu el programa de la trobada, en destaquen
algunes coses:
- Avui
celebrem una TROBADA I NO TORNEIG: ja que no es busca un guanyador, sinó
compartir entre tots la feina que hem fet a les sessions d’EF recentment.
- Es busca PARTICIPACIÓ I NO COMPETICIÓ: més que
el resultat, totalment irrellevant els professors estaran pendents del nivell
en l’aplicació del joc.
- Hi haurà
PROFESSORS I NO ARBITRES: actuaran per tal de regular i reconduir el joc i les
conductes de fair-play. No tant per verificar el resultat que no ens interessa
molt.
- Es tracta
de COMPARTIR I NO COMPETIR: primer compartir el joc per centres, compartir el
joc conjuntament, compartir les hakes i finalment compartir el 3r temps
- Tot seguit els equips tindran un temps d’escalfament
a les tres zones. Esperem que disfruteu de la vostra estada a Alcanar, en nom
dels alumnes de 4rt d’ESO que l’hem preparat.
I la segona:
afegir als tradicionals partits entre poblacions dos partits masculí i femení de
rugbi a 15 ( major complexitat ) amb barreja aleatòria ( nº parells vs nº
senars ) de jugadors ( prèviament numerats ). Amb la finalitat de convertir l’hipotètic
rival amb company a la mateixa jornada i activitat.
|
Partit 15 x 15, intercentres. |
Per aquestes
accions, o per què poc a poc anem avançant a l’àmbit escolar, el grau de
contaminació diria que ha baixat. En aquest punt l’utopia és exportar aquest
esperit / progrés a l’esport en general.
3. Si
hi ha un aspecte destacable, que ja es
va lloar en edicions anteriors, d’aquesta 3a edició aquest és l’aspecte
col·laboratiu.
A la ja valorada,
dels organitzadors ( Miquel i Joan ) que segueix intacta.
Cal afegir enguany com
a amfitrions: la dels alumnes no
jugadors col·laborant en l’organització de l’acte, la de les institucions
Ajuntament, Generalitat, l'Institut i la
d’algunes empreses: CEMEX i Garcia Moreno.
A més i per
reforçar l’aspecte festiu de la trobada ( que també és important, per
contrarestar-ne d’altres ) i gràcies a
la col·laboració de Nuria Juan s’ha afegit a les ja tradicionals hakes una
haka-zumba.
|
Una de les 4 que s'han vist, abans de la novetat. |
Tanta
generositat no seria possible si el projecte o la proposta que es presenta no
tingues valors positius.
Estic, estem ( torno a parlar en nom dels 3 )
convençuts que els te i ens alegra comprovar que son compartits pels
participants i per l’entorn proper que ens acompanya.
Al final, m’adono que no he dit res
de nou. I com que s’han reforçat molts aspectes del projecte, penso que potser
el millor resum és que s’ha consolidat definitivament.
Aquesta lona, de les edicions anteriors, amb perspectiva de futur n'és la mostra:
Etiquetes de comentaris: educació física, PCEE, rugbi