De Jordi Gimènez als alumnes de batxillerat de
l’Institut Sòl-de-Riu del dia 27 de gener.
Amb el plantejament i el programa següents. De
manera científica però clara, entenedora i agradable el conferenciant ha
desgranat les diverses parts del programa. Com ja és habitual a les seves
explicacions en Jordi ha tancat els seus raonaments a una demostració pràctica
molt útil per a l’objectiu de conscienciar l’alumnat i/o provocar alguna
reflexió.
Gràcies Jordi i gràcies EUSES per una vegada
més, ja s’ha convertit en un clàssic, oferir
als centres de les nostre terres la possibilitat de reforçar la tasca de
formació en l’àmbit esportiu.
En aquesta ocasió han estat una vuitantena d’alumnes
de post obligatòria els que per indicació dels organitzadors han assistit.
|
Un moment de la demostració pràctica. |
|
|
A banda dels agraïments em ve de gust
aprofitar l’ocasió per afegir algunes reflexions a posteriori de la
conferència.
- Considero un encert adreçar les
explicacions als alumnes de post obligatòria ja que estan pròxims a perdre o ja
han perdut la guia que pretén ser l’EF per a la seva pràctica esportiva. Un recordatori
d’aquest estil mai és sobrer.
- El fet d’incloure als alumnes de
1r s’ha fet amb una triple intenció: en alguns dels aspectes exposats reforçar
conceptes tractats i treballats de forma sistemàtica al llarg de currículum,
contrastar visions i punts de vista diferents ( que no oposats) i refermar la importància
del coneixement d’aspectes teòrics per poder realitzar una pràctica profitosa.
Tant en
un com en l’altre cas no s’han cobert tots els objectius (i no per cap
carència en el contingut). Fet que atribueixo a l’escassa importància que es
concedeix a la teoria i a les explicacions en l’àmbit de l’activitat física.
"Cap acció no té solta sense el comentari i el
relleu de la paraula". Deia
Salvador Espriu, no referit a l’activitat física, segur, però li és aplicable perfectament.
Escric aquestes línies a cop calent ( pot ser sigui un error ?) però em dolen
les paraules desaprofitades.
En el primer cas ( 2n de batx ) una sèrie de
consells de pràctica que be poden estalviar uns “eurets” o molts si la mala
pràctica o la no pràctica provoca trastorns o afeccions.
I en el segon cas ( 1r de batx ), més greu ja
que el 100 % de la xerrada és perfectament avaluable i ho serà. Quina ocasió
perduda de constatar la diferent denominació als estiraments actius i passius
entre l’EF i el conferenciant. Quina llàstima no apreciar grans coincidències
en les propostes d’escalfament. Quina ocasió perduda de constatar si es
realitzen exercicis “perillosos” a les sessions d’EF, és cert i per què ? Por o
vergonya a mostrar coneixements en relació a les tècniques d’estirament, on
queda l’stretching ?
En fi, la gran reflexió que jo em faig i que és
segurament la mare de les reflexions en EF, és:
Si a l’EF ens centrem en la pràctica que és el
nucli de la matèria, però a la vegada intentem dotar-la de contingut
científic/teòric ( amb la mida justa ), perquè pretenem que l’alumnat vagi
guanyant en coneixement i com a conseqüència en autonomia en la seva vida post
o extra EF. Si aquesta tasca es fa d’esquena a moltes famílies i de la societat en general (allò de la Maria, ja sabeu).
Quan per una vegada apareix una proposta com
la que comento i l’alumnat reacciona com un no espera. Que s’ha de pensar ? FRACÀS !!!
Se que a la xerrada s’han buscat
intencionadament ( i encertadament ) males pràctiques esportives, i n’han
sortit. Però dels futurs batxillers i properament universitaris opino que és
exigible sentit crític, preparació i participació compromesa. Que en aquesta
ocasió no han mostrat.
S’haurà de seguir amb l’esforç, a pesar de la poca receptivitat, d’explicar el
com, quan i per què de les coses ? I no sols repetir-les de forma mecànica i
irreflexiva. És l’única forma que aquest fracàs no es repeteixi i que l’EF
tingui sentit.
Si algú està interessat en alguns dels
conceptes que apareixen a la reflexió aquests enllaços poden aclarir una mica
més el comentari:
Etiquetes de comentaris: educació física, flexibilitat