Xerrada: estiraments, com i perquè ?



De Jordi Gimènez als alumnes de batxillerat de l’Institut Sòl-de-Riu del dia 27 de gener.

Amb el plantejament i el programa següents. De manera científica però clara, entenedora i agradable el conferenciant ha desgranat les diverses parts del programa. Com ja és habitual a les seves explicacions en Jordi ha tancat els seus raonaments a una demostració pràctica molt útil per a l’objectiu de conscienciar l’alumnat i/o provocar alguna reflexió.




Gràcies Jordi i gràcies EUSES per una vegada més, ja s’ha convertit en un clàssic, oferir  als centres de les nostre terres la possibilitat de reforçar la tasca de formació en l’àmbit esportiu.
En aquesta ocasió han estat una vuitantena d’alumnes de post obligatòria els que per indicació dels organitzadors han assistit.

Un moment de la demostració pràctica.

A banda dels agraïments em ve de gust aprofitar l’ocasió per afegir algunes reflexions a posteriori de la conferència.
  1. Considero un encert adreçar les explicacions als alumnes de post obligatòria ja que estan pròxims a perdre o ja han perdut la guia que pretén ser l’EF per a la seva pràctica esportiva. Un recordatori d’aquest estil mai és sobrer. 
  2.  El fet d’incloure als alumnes de 1r s’ha fet amb una triple intenció: en alguns dels aspectes exposats reforçar conceptes tractats i treballats de forma sistemàtica al llarg de currículum, contrastar visions i punts de vista diferents ( que no oposats) i refermar la importància del coneixement d’aspectes teòrics per poder realitzar una pràctica profitosa.
 Tant  en un com en l’altre cas no s’han cobert tots els objectius (i no per cap carència en el contingut). Fet que atribueixo a l’escassa importància que es concedeix a la teoria i a les explicacions en l’àmbit de l’activitat física.
"Cap acció no té solta sense el comentari i el relleu de la paraula".  Deia Salvador Espriu, no referit a l’activitat física, segur, però li és aplicable perfectament. Escric aquestes línies a cop calent   ( pot ser sigui un error ?) però em dolen les paraules desaprofitades.

En el primer cas ( 2n de batx ) una sèrie de consells de pràctica que be poden estalviar uns “eurets” o molts si la mala pràctica o la no pràctica provoca trastorns o afeccions.
I en el segon cas ( 1r de batx ), més greu ja que el 100 % de la xerrada és perfectament avaluable i ho serà. Quina ocasió perduda de constatar la diferent denominació als estiraments actius i passius entre l’EF i el conferenciant. Quina llàstima no apreciar grans coincidències en les propostes d’escalfament. Quina ocasió perduda de constatar si es realitzen exercicis “perillosos” a les sessions d’EF, és cert i per què ? Por o vergonya a mostrar coneixements en relació a les tècniques d’estirament, on queda l’stretching ?

En fi,  la gran reflexió que jo em faig i que és segurament la mare de les reflexions en EF, és: 

Si a l’EF ens centrem en la pràctica que és el nucli de la matèria, però a la vegada  intentem dotar-la de contingut científic/teòric ( amb la mida justa ), perquè pretenem que l’alumnat vagi guanyant en coneixement i com a conseqüència en autonomia en la seva vida post o extra EF. Si aquesta tasca es fa d’esquena a moltes famílies i de la societat en general (allò de la Maria, ja sabeu).
Quan per una vegada apareix una proposta com la que comento i l’alumnat reacciona com un no espera. Que s’ha de pensar ?  FRACÀS !!!

Se que a la xerrada s’han buscat intencionadament ( i encertadament ) males pràctiques esportives, i n’han sortit. Però dels futurs batxillers i properament universitaris opino que és exigible sentit crític, preparació i participació compromesa. Que en aquesta ocasió no han mostrat.

S’haurà de seguir amb l’esforç,  a pesar de la poca receptivitat, d’explicar el com, quan i per què de les coses ? I no sols repetir-les de forma mecànica i irreflexiva. És l’única forma que aquest fracàs no es repeteixi i que l’EF tingui sentit.
Si algú està interessat en alguns dels conceptes que apareixen a la reflexió aquests enllaços poden aclarir una mica més el comentari: 

http://pepefalcanar.blogspot.com.es/2014/01/escalfament-nova-presentacio.html 
http://pepefalcanar.blogspot.com.es/2013/10/cal-estirar.html 
http://pepefalcanar.blogspot.com.es/2014/11/que-se-li-pot-exigir-leducacio-fisica.html 





Etiquetes de comentaris: ,