diumenge, 19 de gener de 2014

Escalfament ( nova presentació)

Al bloc s'han tractat alguns dels temes més transversals de l'EF i com a tals de l'esport en general: els estiraments, els abdominals, etc. En aquesta línia si n'hi ha un de universal de veritat no és altre que L'ESCALFAMENT. 
A la pàgina de presentacions i arxius hi ha una presentació de l'escalfament ( antiga i desfasada) que modificada crec que ha pres una nova dimensió ( fa més atractiu el tema).
A part de l'interès que sens dubte te el tema, el que em motiva a publicar l'enllaç de la nova presentació, és l'aplicatiu que he utilitzat PREZI.com. Ja que si teniu necessitat de fer presentacions us pot resultar útil.

Així doncs tema interessant i format innovador = bona combinació.

ESCALFAMENT ( nova presentació)


divendres, 10 de gener de 2014

MAL D'ESQUENA ? NORMAL !!!

Aquest és un tema relacionat amb l'EF, es tracta puntualment (a 3r ESO), de forma colateral amb infinitat d'activitats a tots els cursos i constantment amb correccions. De fet al blog a la pàgina: PRESENTACIONS I ARXIUS s'hi pot trobar la presentació Higiene postural i ergonomia, que utilitzo per tractar el tema.

De totes maneres, això, evidentment no és prou.
EF: de setembre a juny: 10 mesos, 4 setmanes x mes = 40 setmanes, a  2 hores cada setmana = molt menys de 80 hores cada curs. Així es  resumeix el paper de l'EF.
A aquest recompte caldria afegir les activitats físiques extraescolars que cada individu pot realitzar, o no ? 



Molts són els joves ( alumnes o no) que es queixen de mal d'esquena. A vegades és busca el motiu, la causa en les activitats físiques que fan ( EF o esport), evidentment cal vigilar-les i fer-les saludables però poques vegades es mira més enllà. 
Si observeu les imatges comprendreu per on vaig:















Les dues primeres imatges, poden correspondre a qualsevol classe a l'aula de l'ESO, Si les observeu hi trobareu més d'una postura millorable. La tercera imatge, no és anecdòtica sinó freqüent i la quarta, ens indica que no sols en l'àmbit escolar, sinó més enllà, la mala postura és un hàbit molt arrelat.

En contrast amb l'anterior recompte, la magnitud del que acabeu de veure és: de Setembre a juny  10 mesos, 4 setmanes al mes amb 5 dies a la setmana lectius = 200 dies x 6 hores al dia= 1200 hores al any x 13 anys d’escolarització obligatòria = 15600 hores. Que poden ser de mala postura !!!

Per acabar-ho d'adobar entre els escolars, adolescents sobretot, s'observa un hàbit que no ajuda a millorar la situació: 

 
Com es pot veure ( en dono fe) està molt estès l'ús de la motxilla, això és bo en principi. Però igual d'estès que el seu us, ho està el seu mal us. No ben penjada i a una mida clarament incorrecta ( la moda / l'estètica ?) Amb aquest hàbit aparentment intranscendent, s'empitjora la situació de forma greu:

De Setembre a juny  10 mesos, 4 setmanes al mes amb 5 dies a la setmana lectius = 200 dies cada any.  Si és fan 2 recorreguts cada jornada ( de 15’ de mitjana) són 30’ al dia ( com a mínim) = 600 ‘ és a dir 10 hores cada any x 13 anys escolarització obligatòria = més de 130 hores.  D'important desequilibri lateral, lumbar o ambdós al mateix temps.

A aquestes alçades de la anàlisi / recompte suposo que s'entén el perquè del títol de l'entrada. La magnitud del problema és gran ( i ho serà més amb el pas del temps, per aquests joves). La conscienciació és difícil en aquest grup d'edat, ja que més enllà de l'afecció aguda i puntual, la problemàtica es manifestarà molt més endavant i ara no se'n té consciència.

Els objectius d'aquest escrit són:
1r. mostrar amb els recomptes la dimensió real del problema. Imaginem per un moment que un professional de l'EF sotmetés als seus alumnes a 130 hores ( més d'un curs sencer) a càrregues inadequades i perjudicials. Seria escandalós, i en canvi està passant com s'ha vist amb el mal us de motxilles. Recordeu les hores potencials de postures inadequades
2n. Aportar algunes informacions que ajudin a minimitzar els danys i a corregir aquests mals hàbits, la ja indicada del blog n'és una. A més els enllaços que adjunto poden ser útils i també són una senyal de que el problema és real.
http://somadapta.wordpress.com/2013/11/26/recupera-la-bona-postura/
http://elnou.cat/tornada-lescola-les-motxilles-el-mal-desquena.html
http://espaiescoles.farmaceuticonline.com/ca/8-12-anys/502-mochilas-escolares?start=2

SI SOU PROFESSORS ( i no només d'EF), NO DEIXEU D'INSISTIR, CADA DIA SI CAL.
SI SOU PARES O SOU ELS PROPIS JOVES, NO FEU HONOR AL TITOL I POSSEU-HI REMEI, ÉS POSSIBLE !!!

dilluns, 6 de gener de 2014

Nadals i esport.

Sempre havia pensat que aquestes dates eren poc esportives ( fred, festes familiars i casolanes, etc.), poc adequades per al foment de la pràctica esportiva, però algunes coses m'ha fet pensar:

REGALA DEPORTE Y SALUD CON CONOCIMIENTO  Por Estefanía Arnaldo (HOLA.es)
1-No fantasees, si vas a comprar algo, que sea para usarlo. El hecho de tener una cinta de correr en casa no significa que la vayas a usar. El procedimiento es exactamente el contrario, si usas mucho una cinta de correr, entonces empieza a plantearte si en casa te haría el mismo papel. 


Fins aquí dos exemples del paper dels regals de nadal relacionats amb l'esport ( la pràctica esportiva concretament). Més que cap altra cosa una estratègia comercial, si no hi ha alguna cosa més de fons.


 

Aquestes tres imatges representen les activitats físiques tradicionals d'aquestes dates, hi podriem afegir l'esqui i pot ser alguna més. Totes amb la característica comú de que són puntuals ( o millor dit, poden ser només puntuals). Si no hi ha alguna cosa més de fons.

En relació a aquesta cosa de més, de fons he trobat dues referències que fan pensar:

Campaña 'Regala Deporte, Regala Salud', nueva iniciativa de Aukera 

31.12.13 - 00:38 – (Diario vasco.com)

Aukea ha puesto en marcha una nueva campaña: 'Oparitu Kirola, Oparitu Osasuna' -'Regala Deporte, Regala Salud'-. Se trata de una iniciativa en la que proponen regalar cursos para familiares, amigos, pareja o hijos. La campaña está divida por edades, con cursos dirigidos para jóvenes entre 13 y 15 años y propuestas deportivas para adultos, todas ellas de un mes de duración.



Aquestes més enllà de proves puntuals o estratègies comercials són verdaderes accions de promoció esportiva a mig o llarg termini, posen l'accent en aquesta cosa de més que cal, de fons. La voluntat de practicar.

TANT LES PUNTUALS COM LES DUES DARRERES, SÓN LES QUE QÜESTIONS QUE POTSER NO FAN DELS NADALS UNES FESTES POC ESPORTIVES, SI HI HA VOLUNTAT.