Si llegiu això en què penseu ?
·
“Un model d’educació integral que
afavoreixi un estil de vida saludable i els valors humans i socials en un marc
de convivència i cohesió, i que té com a premissa l’oferta d’una iniciació a la
pràctica fisicoesportiva a tots els infants i adolescents entre 3 i 18 anys.”
·
“Una oferta d’activitat
fisicoesportiva universal i de qualitat per a la iniciació i la pràctica
fisicoesportiva regular dels infants, adolescents i joves de Catalunya,”
·
“Un model d’educació integral que
afavoreix un estil de vida saludable i els valors humans i socials en un marc
de convivència i cohesió, estructurat d’acord amb una proposta d’activitats
fisicoesportives coherent i adaptada a aquests valors i a les necessitats
educatives dels infants i adolescents, desenvolupat per tècnics especialistes”
Jo, si no disposes
de més informació ( sense saber d’on han sortit aquests fragments ) i qualsevol mímimament avispat diria: deu
referir-se a l’Educació Física.
DONCS NO !!!
S’ha extret d’una norma recentment aprovada: RESOLUCIÓ PRE/2073/2014, de 8 de setembre, per
la qual s'aprova el Pla estratègic d'esport escolar de Catalunya, 2013-2020.
Pot ser el títol és massa radical, però si ho afegim
a la regressió que pateix de fa uns anys l’EF o , pels qui veuen el got mig ple, l’escassa
evolució que ha experimentat a pesar de les moltes problemàtiques que li són
afins ( i de les declaracions d’alguna ministra). Aquesta resolució es pot
interpretar com una sentència.
A cadena perpetua, es a dir a romandre en l’estat
actual ( clarament millorable si s’atén a algunes recomanacions ), infinitat d’atribucions
i influències en relació a l’educació en el seu conjunt, sobre la salut, en
relació a la integració/socialització, sense oblidar les que li són
específiques de formació i desenvolupament motriu.
O a mort si s’interpreta que hi ha una
identificació tan gran ( que es pot arribar a confondre, com s’ha vist) que pot
ser substituïda en alguna de les parts substancials, si be és cert, que no son
el tot.
Queda absolutament clar al text de la
resolució, quan diu: “quedant fora
d’aquest àmbit l’educació física en horari lectiu i l’esport federat.”
És
interpretable però també opinable:
- Quina gran oportunitat perduda al
no vincular l’EF reforçant-la, dotant-la de més mitjans, sobretot temporals, que son els que més
necessita avui per avui. Ja que d’infraestructures, atribucions, materials i
humans (professors) afortunadament a dia d’avui estem ben dotats.
- Quina complicació més gran ( cal
rellegir els tres punts inicials per entendre’n la dimensió ) aconseguir sense
les eines de que disposa l’EF ( sobretot humanes i els institucionals / formals )
aquests encomiables objectius. Deixant-la a part com és diu textualment. S’haurà
de crear una nova xarxa, un nou cos
professional ? No. Infraestructures: les escolars, lògic. Els subjectes: els
alumnes, quins sinó ? En el moment de
gestionar-ho: els centres i el professorat ( això si sobretot amb voluntarisme ).
Si tant necessiten l’educació ( física
en part) perquè no potenciar-la ?
- Com a opinió. El pla estratègic és
necessari ? SI. Els programes que inclou són útils ? SI, però des del meu punt de vista
complementaris al molt ( i podria ser més) que aporta l’EF. El PCEE ha estat, a vegades més i altres menys,
un complement molt potent, el complement ideal, per a l’EF. És una llàstima que
aquest pla resti o freni l’evolució necessària
de l’EF.
Alguna, molta o poca ? Deu de ser la
implicació de l’educació i de l’EF quan entre els membres de la comissió de seguiment
(de més 30 membres) que estableix la resolució hi ha:
- Un representant de l’Institut
Nacional d’Educació Física de Catalunya.
- Un representant de cadascun dels
departaments de la Generalitat competents en matèria d’ensenyament, d’infància
i adolescència, de joventut i de salut.
- Un representant dels comissionats
a proposta de Departament d’Ensenyament.
Per alguns, que hi siguin li dona importància
a l’educació, per altres serà una mesura de l’escassa importància del sector (3,
de més de 31).
Finalment diu la resolució: “El Pla proposa
diverses línies estratègiques i plans d’actuació per a cadascun d’aquests
àmbits, amb un total de 15 línies estratègiques i 83 plans d’actuació.” Al seu
redactat, que com és lògic us recomano consultar. s’hi exposen les 15 línies
estratègiques.
De les quals: la 1a, la 2a i la 7a, quedarien complertes potenciant l’EF.
La 3a mostra
indirectament quant d'important és el sector educatiu ( i l’EF especialment).
La
4a línia sembla desplaçar l’EF a un segon pla, en lloc de situar-la al centre i ser-ne un complement necessari.
La
5a línia te pur caràcter organitzatiu dels diversos àmbits de l’administració
que s’haurien de donar per superats.
A la 6a: com es pot suposar, a l’esport
escolar i el federat hi trobo a faltar les sinèrgies amb l’EF (ni tant sols
aquí hi apareix).
La 8a i 9a línies es
refereixen a la dotació econòmica del pla ( per cert molt inferior a l’alternativa
plantejada, L’EF és més cara). Pot ser aquesta és la gran raó, la clau del perquè s’ha redactat d’aquesta
forma el pla.
Les línies 10a i 11a són vàlides i de lògica sigui quina sigui l’opció
organitzativa, optimitzar recursos sempre és raonable.
La nº 12 adquireix
especial importància en deixar de banda l’EF ( de totes maneres hi ha una
regulació de les professions de l’esport ).
Molt relacionades amb aquesta
darrera les 13a i 14a referents al voluntariat i als agents que duen
a terme accions en que sols de forma
colateral apareix l’EF.
I finalment la
15a línia relativa a la difusió, desitjable en qualsevol acció o actuació.
ESPERO, COM VA DIR RECENTMENT UNA COMISIONADA
DEL PCEE QUE: EL PLA SIGUI TANT
ADAPTABLE. I PER TANT ENS PERMETI ALS QUE L’APLIQUEM NO MATAR L’EF. JA QUE LA NORMA NO HO
HA FET, HO HAUREM DE FER NOSALTRES.
Etiquetes de comentaris: curriculum, educació física, PCEE