No m’he entretingut a buscar-ho, però és de lògica,
instrumentals són aquelles matèries que hom considera eines necessàries/imprescindibles per a la
vida diària: les llengües ( 2 o 3, segons com o d’on es miri) i les matemàtiques
( que tot ho impregnen, sovint apareixen i sempre ajuden). Quí ho pot discutir
? És una evidència.
No és tracta d’excloure o de substituir, ans
tot el contrari.
Que no és important l’autoconeixement i l’autoacceptació ?, que
no és necessari / imprescindible tenir
hàbits saludables i ser capaç de comprendre i respectar normes i companys ( en
alguns casos enfrontats) amb tolerància ? Als
temps que vivim no és un instrument disposar de recursos propis i personals per omplir el temps d’oci de forma
coherent ? No és una eina formativa
bàsica la cooperació i el treball amb equip ?
Si teniu curiositat i llegiu el objectius de l’EF
tant de l’ESO com sobretot al batxillerat, més enllà de per quin mitjà ,de
quins continguts s’utilitzen per aconseguir-ho. Això és el que us hi trobareu.
|
Instrument variat útil i molt potent com l'EF. |
L’EF està plena d’instruments a utilitzar a
curt, mig o llarg termini a la vida diària. Com a persona individual i/o vivint
en societat o com a membre d’un grup o un equip. Per tant l’EF podria esdevenir
la tercera (llengües i matemàtiques) matèria instrumental.
No soc un il·lus, això no passarà. Venint d’on
venim: de ser una Maria amb tot el que això comporta entre alumnat, famílies i
a vegades claustre.
·
L’alumnat participatiu i
entusiasta (algunes vegades, en fer-se grans menys) amb la pràctica , però poc
donat a la reflexió de la finalitat última d’aquesta pràctica i els seus intríngulis
( especialment al batxillerat).
·
Les famílies poc o gens preocupades
(generalment) pel desenvolupament de la matèria ( continguts i objectius) i en
canvi molt pendents de la seva valoració final sense la concepció exposada d’instrumental
i sols centrada en la part pràctica orientada a l’esport o l’oci ( prescindible
en opinió d’alguns).
·
I els claustres o sectors dels
claustres que des d’un incomprensible desconeixement s’abonen tesi que l’EF és
sobretot ( o únicament) lúdica o fins i tot intranscendent, rememorant els seus
temps d’alumnes i de l’EF Maria ( la dels 100 metres i el plington).
Alguns pensaran que: amb aquest panorama ja estem
be com estem, que poc o molt hem avançat. Pobre balanç si nosaltres mateixos no
creiem en el que fem i no ho fem valer en cada fase del procés educatiu:
1.
Quan definim i expliquem clarament
la matèria ( la part prescrita per llei i la part personal)
2.
Quan hem de dur a terme
estrictament el que s’ha previst, amb serietat i oferint sempre la corresponent explicació de
la finalitat última de la pràctica o l’activitat.
3.
I quan conseqüentment i al final fem
una rigorosa valoració del resultat a obtenir per l’alumnat. I lligat als
resultats fem una reflexió del procés dut a terme.
Únicament així algun dia l’EF serà ( o no serà
?) però tindrà la consideració d’una matèria instrumental.
|
Les eines / instruments a vegades no són el que semblen, L'EF n'és un cas. |
En relació a aquest tema de la consideració de
l’EF. He estat bel·ligerant amb la irrupció fa uns anys de les competències
bàsiques. Com no hi ha cap competència especifica per a l’EF i el seu àmbit d’influència
? No ens tenen en compte, som els grans oblidats, etc !!! M’ha costat però
finalment ho he entès: a l’EF no li cal una competència (especifica, concreta,
pròpia per dir-ho així ) totes, les 8 en major o menor mesura s’hi relacionen.
Per tant l’EF ( una bona EF i no la que alguns interpreten) te 8 competències.
Hi ha millor instrument per a tractar-les ?
Immers en aquest moment en la preparació del
nou curs ( pròxim a començar) feta l’avaluació definitiva (setembre) hi ha
hagut moments per a la reflexió i aquest ha sigut el resultat. Ho ha provocat
alguna reclamació ( en el sentit exposat), i molta explicació a posteriori (desgraciadament) d’alguns dels arguments
exposats de la concepció que tinc de l’EF. Aquest és el fet que m’ha motivat a
compartir-ho.
En el temps que fa que funciona el blog el
tema tractat ara te relació amb altres entrades, són:
L’EF actual, Teoria, exàmens i EF. L’EF a debat.
Etiquetes de comentaris: CCBB, curriculum, educació física